donderdag, oktober 08, 2009

Mama-mia nadert!

Het Centrum voor Kunst en Cultuur is volop bezig met de speciale "cursus", die de basis is voor de samenwerking met GCA en de voorbereiding op 2 concerten: 28 november en 19 december. Het programma is binnenkort gereed voor de kaartverkoop! Zie de tekst uit de nieuwsbrief van het CKC: mamma mia! Eerst was er de musical met ABBA-hits, toen de Hollywoodfilm en straks ook een CKCversie. Deze winter zullen onze musicalzangers samen met het Haagse accordeonorkest Grandioso Con Anima twee bijzondere voorstellingen geven van Mamma Mia! Vijf jaar geleden zag zangdocente Ella Dijkhuizen Mamma Mia! voor het eerst in het Beatrixtheater. “De versie met Simone Kleinsma in de hoofdrol,’’ vertelt ze. “Ik had het niet van mezelf gedacht: na afloop stond ik boven op de stoelen te appaudiseren. Het verhaal stelt natuurlijk niet zoveel voor, maar de liedjes hebben zó’n kracht. ” Vandaar dat ze al snel enthousiast was toen ze werd benaderd door de secretaris van het Haagse accordeonorkest Grandioso Con Anima om samen Mamma Mia! te gaan doen. “Een accordeonorkest, daarbij denk je eerder aan volksmuziek dan aan popnummers van ABBA,” beaamt Ella. “Maar het klinkt juist heel verfrissend.. Het swingt echt de pan uit. “ Voor wie het verhaal nog niet kent: Moeder Donna en dochter Sophie runnen een taveerne op een Grieks eiland. Sophie staat op het punt te gaan trouwen en wil graag dat haar vader haar weggeeft als bruid. Ze ontdekt in haar moeders dagboek dat ze drie mogelijke vaders heeft. Sophie nodigt daarom alle mannen uit om uit te zoeken wie haar echte vader is. Donna’s beste vriendinnen komen langs om herinneringen aan vervlogen tijden op te halen, toen ze nog het trio Donna en de Dynamo’s vormden. De grootste hits van ABBA zijn door de musical heen geweven. Ella’s favoriete nummer? “Het is moeilijk om te kiezen, maar dan ga ik toch voor de uptempo nummers: Mamma Mia, Dancing Queen en Money, money, money.” Het toeval wil dat de musical dit seizoen ook rondreist langs de grote Nederlandse theaters. “Dat wisten we niet toen het idee ontstond. Daardoor zijn we nu wél actueel.” De oorspronkelijke 2,5 uur zijn in de CKC-bewerking teruggebracht tot 90 minuten. “We werken bovendien niet met grote decorstukken maar projecteren de taveerne, de haven en de discotheek met een beamer. Want het complete orkest zit ook op het toneel,” vertelt Ella. Zestien CKC’ers zijn er nodig voor deze productie. Er wordt toegewerkt naar twee voorstellingen: een in onze Theaterzaal (28 november) en een in het Zeeheldentheater in Den Haag (19 december). “We hebben er een CKC+ cursus van gemaakt voor voor musicalzangers. Karina Bes gaat over de creatieve kant, ik doe de zangcoaching,” legt Ella uit. “We hebben zeven repetities op vrijdagavond van twee uur ingepland en oefenen twee zaterdagen samen met het orkest. Als je mee wilt doen, moet je er voor de volle honderd procent voor gaan en er altijd bij zijn. Dit is dus alleen voor de echte doorzetters.” De docenten zijn al op zoek gegaan naar zangers voor de grote rollen. “Zij zijn thuis begonnen met studeren, anders was het niet haalbaar. Maar we kunnen zeker nog zangers gebruiken. Vooral mannen met acteertalent!” Ella en Karina hebben er in ieder geval enorm veel zin in. “We hopen natuurlijk op twee keer een uitverkochte zaal vol met mensen in discokleding. ”

Geen opmerkingen: