donderdag, oktober 08, 2009
Mama-mia nadert!
Het Centrum voor Kunst en Cultuur is volop bezig met de speciale "cursus", die de basis is voor de samenwerking met GCA en de voorbereiding op 2 concerten: 28 november en 19 december. Het programma is binnenkort gereed voor de kaartverkoop! Zie de tekst uit de nieuwsbrief van het CKC:
mamma mia!
Eerst was er de musical met ABBA-hits, toen de Hollywoodfilm en straks ook een CKCversie.
Deze winter zullen onze musicalzangers samen met het Haagse accordeonorkest
Grandioso Con Anima twee bijzondere voorstellingen geven van Mamma Mia!
Vijf jaar geleden zag zangdocente Ella Dijkhuizen Mamma
Mia! voor het eerst in het Beatrixtheater. “De versie met
Simone Kleinsma in de hoofdrol,’’ vertelt ze. “Ik had het
niet van mezelf gedacht: na afloop stond ik boven op de
stoelen te appaudiseren. Het verhaal stelt natuurlijk niet
zoveel voor, maar de liedjes hebben zó’n kracht. ”
Vandaar dat ze al snel enthousiast was toen ze werd
benaderd door de secretaris van het Haagse
accordeonorkest Grandioso Con Anima om samen
Mamma Mia! te gaan doen. “Een accordeonorkest, daarbij
denk je eerder aan volksmuziek dan aan popnummers
van ABBA,” beaamt Ella. “Maar het klinkt juist heel
verfrissend.. Het swingt echt de pan uit. “
Voor wie het verhaal nog niet kent: Moeder Donna en
dochter Sophie runnen een taveerne op een Grieks
eiland. Sophie staat op het punt te gaan trouwen en wil
graag dat haar vader haar weggeeft als bruid. Ze ontdekt
in haar moeders dagboek dat ze drie mogelijke vaders
heeft. Sophie nodigt daarom alle mannen uit om uit te
zoeken wie haar echte vader is. Donna’s beste
vriendinnen komen langs om herinneringen aan vervlogen
tijden op te halen, toen ze nog het trio Donna en de
Dynamo’s vormden. De grootste hits van ABBA zijn door
de musical heen geweven.
Ella’s favoriete nummer? “Het is moeilijk om te kiezen,
maar dan ga ik toch voor de uptempo nummers: Mamma
Mia, Dancing Queen en Money, money, money.”
Het toeval wil dat de musical dit seizoen ook rondreist
langs de grote Nederlandse theaters. “Dat wisten we niet
toen het idee ontstond. Daardoor zijn we nu wél actueel.”
De oorspronkelijke 2,5 uur zijn in de CKC-bewerking
teruggebracht tot 90 minuten. “We werken bovendien niet
met grote decorstukken maar projecteren de taveerne, de
haven en de discotheek met een beamer. Want het
complete orkest zit ook op het toneel,” vertelt Ella.
Zestien CKC’ers zijn er nodig voor deze productie. Er
wordt toegewerkt naar twee voorstellingen: een in onze
Theaterzaal (28 november) en een in het
Zeeheldentheater in Den Haag (19 december). “We
hebben er een CKC+ cursus van gemaakt voor voor
musicalzangers. Karina Bes gaat over de creatieve kant, ik
doe de zangcoaching,” legt Ella uit. “We hebben zeven
repetities op vrijdagavond van twee uur ingepland en
oefenen twee zaterdagen samen met het orkest. Als je
mee wilt doen, moet je er voor de volle honderd procent
voor gaan en er altijd bij zijn. Dit is dus alleen voor de
echte doorzetters.”
De docenten zijn al op zoek gegaan naar zangers voor de
grote rollen. “Zij zijn thuis begonnen met studeren, anders
was het niet haalbaar. Maar we kunnen zeker nog
zangers gebruiken. Vooral mannen met acteertalent!”
Ella en Karina hebben er in ieder geval enorm veel zin in.
“We hopen natuurlijk op twee keer een uitverkochte zaal
vol met mensen in discokleding. ”
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten